Festivali kava
XV Rahvusvaheline Tartu Vanamuusika Festival Orient et Occident
Juba 15. korda põimib festival ühtseks tervikuks peened helikoed, mis on nii õhtu- kui ka hommikumaade süvamuusika kujunemist mõjutanud juba aastasadu ja -tuhandeid ning mis seda jätkuvalt teevad. Käesoleva, 2010. aasta festivali läbivateks teemadeks on trubaduuri- ja trubaritzilaul, põhja-india ja pärsia muusika. Ajastuteülese muusikarännaku pakub Conrad Steinmanni (Šveits) kontsert, kus võib kuulda muusikat antiik-kreekast kuni tänapäevani.
Trubaduurilaulude osas avaneb kõigil huvitav võimalus kogeda võrdlust trubaduuri ja trubaritzi laulude vahel. Trubaduuride laule esitab üks selle valdkonna tunnustatumaid eksperte, Gérard Zuchetto ja Troubadours Art Ensemble Prantsusmaalt (sama ansambli esituses on võimalik sel festivalil kuulda ka teist kava sepharadi ja vahemeremaade muusikaga). Samas on märksa vähemtuntud fakt, et trubaduuride kõrval on meieni jõudnud ka naistrubaduuride ehk trubaritz’ide loomingut, mida esitab Agnethe Christensen (Taani).
Oriendi poole pealt on võimalik kuulda põhja-india ja pärsia muusikat. Selline valik kavas pole mitte juhuslik: just tänu pärsia muusika viljastavale mõjule klassikalisele india muusikale sündis 12.–14. sajandil traditsioon, mida tänapäeval tunneme kui põhja-india klassikalist ehk hindustani muusikat. India muusikat esitab festivalil haruldase india instrumendi, vitchitra vina mängija Dr. Musafa Raza oma ansambliga (kuhu sel korral kuulub nii põhja-india trumm tabla kui ka lõuna-india trumm pakhavaj). Pärsia muusikat esitab erakordselt huvitava ja rafineeritud mängutehnikaga pärsia nei mängija Mohammad Rasouli koos pärsia setari mängija Mohseen Hosseiniga.
Visuaalse külje pealt lisab festivalile oma väärika panuse tunnustatud Tartu kunstnike (Tõnis Paberit, Rein Maantoa, Inge Kudisiim jt) samanimeline kunstinäitus “Orient et Occident?, mille avamine on ühtlasi kogu festivali avaürituseks. Sümboolselt avab festivali Tartu Ülikooli varajase ja orientaalse muusika keskuse FA Schola ansambel. Festivalilt ei puudu traditsiooniliselt ka loengud ja seminarid, kus lisaks põhjalikemale teadmistele trubaduuridest ja pärsia muusikast (Gérard Zuchetto, Mohammad Rasouli), on võimalik omandada ka praktilisi teadmisi vanamuusika õpetamisest ning arutleda selle üle, miks taoline hindamatu, paljusid sajandeid ja lugematuid stiile hõlmav muusika varasalv muusikaõpetuses endiselt paljudele täielikult avastamatuna püsib (Tõnu Sepp). Pärast õhtuseid kontserte on võimalik mõnusalt aega veeta festivali klubis.
Raho Langsepp
Tartu Vanamuusika Festivali kunstiline juht