John Thompson
John Thompson on põhjalikult uurinud qin’i ajalugu ja filosoofiat, samuti transkribeerinud ja salvestanud mitmeid haruldasi, mahukaid ning seniavaldamata qin ’i käsikirju. Selle haruldase siidkeeltega pilli müstilise ja salapärase maailma uurimisest ja vahendamisest on saanud tema elutöö.
J. Thompson on õppinud musikoloogiat Haverford’i Kolledžis Pennsylvanias. Sellele järgnesid magistriõpingud Aasia uuringute alal Florida Riiklikus Ülikoolis ning edasine täiendamine Michigani Ülikoolis etnomusikoloogia alal. 1974. aastal hakkas J. Thompson õppima qin’i Hebei provintsist pärit qin’i-meistri Sun Yuqin’i (1915-1990) juures. Sun Yuqin emigreerus Taivanile 1949. aastal ja oli üks esimesi inimesi, kellele omistati Hiina valitsuse poolt „Rahvusliku Tähtsusega Kultuuripärandi Hoidja“ aunimetus (1989).
Kuna tänapäevastes qin’i muusika väljaannetes on suhteliselt piiratud arv lugusid, alustas Thompson 1976. aastal qin’i meloodiate rekonstrueerimst (dapu) vanadest käsikirjadest. Tema esimeseks uurimisobjektiks sai mahukas kogumik Shen Qi Mi Pu („Vaimsete ja imepäraste saladuste käsiraamat“, 1425). Töö käigus arenesid sidemed Tong Kin-Woon’iga Hong Kongist ning qin’i meistritega Hiinast, kes olid John Thompsonile tema töös suureks abiks. Järgnesid kontserdid Hiinas, kus ta esitas oma rekonstruktsioone. 1992. aastal kutsus Hiina Muusikute Rahvuslik Ühendus teda ühe peaesinejana Shen Qi Mi Pu’d käsitlevale seminarile.
1980. aastal alustas John Thompson tööd Hong Kongi Aasia Kunstide Festivali trükiste toimetajana ja aastal 1986 sai temast nimetatud festivali kunstiline juht. Ta reisis palju, et kohtuda nii esinejate kui organisaatoritega. Samal ajal elas ta ise Cheung Chau saarel, mis asub Hong Kongist ühe tunni laevasõidu tee kaugusel – saarel, kus puudub autoliiklus. Seal sai ta rahulikult jätkata iidse qin’i muusika rekonstrueerimist.
John Thompson on andnud suure panuse Aasia kultuuri tutvustamisse ja väärtustamisse. Aastatel 1980 –1998 oli ta tegev Hong Kongi Aasia Kunstide Festivali korraldamisel. John Thompson käsitleb iidseid Aasia traditsioone kui elavat kunsti, mitte kui ainult rahvuslikku või ajaloolisest väärtust. Samast põhimõttest on kantud ka tema tegevus teadlase ja interpreedina. J. Thompsoni peamiseks uurimisobjektiks on olnud iidse Hiina siidkeeltega tsitter (qin või guqin – ’vana keelpill’).
1991. aastal lõpetas John Thompson Shen Qi Mi Pu täieliku transkriptsiooni. Tema töö tulemuseks oli 350-leheküljeline noodiraamat ning viis ja pool tundi lindistatud muusikat. Seejärel keskendus ta hilisematele käsikirjadele, eeskätt Zheyin Shizi Qinpu’le (<1491). Hong Kongi Kunstide Arenduse Nõukogu (Hong Kong Arts Development Council) toetusega (1997, 1998) andis ta välja raamatu „Muusika teispool heli“ (Music Beyond Sound) ning CD ja transkriptsioonideraamatu Zheyin Shizi Qinpu’st. Seejärel lõpetas ta (1999–2000) oma põhilise töö, Shen Qi Mi Pu lindistused ja transkriptsiooni – 6 CDd ja kolm köidet noote.
Rahvusvahelise Tartu Vanamuusika Festivali kĂĽlalisena on J. Thompson alates 2003. aastast esinenud korduvalt ka Eestis nii loengute, soolokontsertide kui ka ĂĽhisprojektidega ansambliga FA Schola.
Koostöös FA Schola ansambliga valmis 2007. aastal programm "Music from the Time of Marco Polo", millega on esinetud korduvalt nii Eestis, USA-s kui ka Hiina RV-s ning välja antud samanimeline CD (Eesti, 2008).