« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Schola Gregoriana Tartuensis FA Taiji Artiklid
Kontserdid 2024
Kontserdid 2023
Kontserdid 2022
Kontserdid 2021
Kontserdid 2020
Kontserdid 2019
Kontserdid 2018
Kontserdid 2017
Kontserdid 2016
Kontserdid 2015
Kontserdid 2014
Kontserdid 2013
Toimunud kontserdid 2013
Kontserdid 2012
Kontserdid 2011
Kontserdid 2010
Kontserdid 2009
Kontserdid 2008
Kontserdid 2007
Kontserdid 2006
Kontserdid 2005
Kontserdid 2004
Festivitas Artiumi Klassika
Toomkontserdid
Morgensterni Muusikasalong
Ăśldist

Shakuhachi ja zen-budism

Shakuhachi on otsast puhutav jaapani bambusflööt. Tema esiküljel on vaid neli ja taga üks auk, kuid hoolimata oma välisest lihtsusest, on ta üks nüanssiderohkeim flööt maailmas. Erinevaid kõlavärve saavutatakse näiteks pilli puhumisnurka muutes ja samuti aukude vaid osalise katmise teel.

Traditsioonilist shakuhachi-mängu voib pohiliselt jagada kolme klassikalisse stiili; Meian-ryu, Kinko-ryu ja Tozan-ryu. Viimased kaks on väga rafineeritud muusikalised stiilid, mis kannavad oma asutajate nimesid: Kinko Kurosawa (1710-1771), Nakao Tozan (1876-1956). Meian-ryu on neist vanim ja ainukesena lahutamatu zen’i algupärasest niinimetatud puhuva zen’i (suizen) doktriinist. Kutsutud ka asutaja järgi Fuke sektiks, on see ĂĽks zen-budismi harusid, kus suutrate lugemise asemel shakuhachi’t mängiti, et saavutada valgustumist (satori). Itton Jobutsu – ĂĽhes helis peitub buda – on ĂĽks Fuke munkade ehk Komusode (tolk. ’tĂĽhjuse mungad’) ĂĽtlemisi. Nad suhtusid shakuhachi’sse kui rituaalsesse instrumenti, mida tohtis kasutada ainult religioosses kontekstis. Nimetus komuso ise tuleb toenäoliselt suurest korvitaolisest peakattest (tengai), millega nad oma näo katsid, sĂĽmboliseerimaks alandlikkust ja anonĂĽĂĽmsust ning rohutamaks kahe maailma erinevust. Fuke munkadele oli shakuhachi-mäng seotud vaimse ja rituaalse praktikaga, mis holmas suurema osa päevast. Nonda näitaks alustati päeva palaga Kakuseirei, mis oli äratuseks. Seejärel kogunesid mungad altari ette ja puhusid loo Choka, alustamaks kloostriteenistust. Päeva jooksul tegeleti nii suizeni kui ka sojakunstidega. ?htuti mängiti pala Banka ja öised esoteerilised praktikad sisaldasid lugusid Shin-ya ja Reibo. Lisaks kohustus iga munk votma igal kuul ette kolmepäevase almuste kogumise retke. Kerjusmungana rännates tuli mängida lugusid nagu Tori (Möödumine) ja Kadozuke (Tänavanurgad) ning Hachigaeshi (Ulatage kerjakauss tagasi). Kui kaks komuso’t rännakul kohtusid, oli kombeks mängida lugusid Yobi Take (Shakuhachi Kutse) ja Uke Take (Shakuhachi Vastus). Kui teel olles tabas reisiväsimus ja tekkis soov puhata mones komuso templis, mängiti palasid Hirakimon voi Monbiraki (Avage Väravad), saamaks sissepääsu templisse. Templist templisse vois selline etikett pisut erineda, kuid oli ĂĽldjoontes siiski sama.

 Lugusid, mida komuso’d mängisid, kutsutakse honkyoku. Need on soolopalad, kus rĂĽtm ja fraseeringud soltuvad täienisti mängijast. Ka Meian-ryu shakuhachi erineb oluliselt tänapäevasest shakuhachi’st. Kaasaegne instument on kaetud seest paksu lakikihiga, saavutamaks täpset häälestust ja helitugevust ning enamasti käib ta keskelt pooleks. Vanemat tĂĽĂĽpi shakuhachi sisetöötlus jäeti nii naturaalseks kui voimalik. Sellised pillid on iseäranis eeterliku ja ĂĽlemhelirikka kolavärviga ning tänapäeval on jaapanis vähe meistreid, kes suudavad selliseid teha. Pilli mängutehnika ise on kĂĽllalt keeruline, kuna osade toonide saavutamiseks tuleb oluliselt muuta pilli puhumisnurka ja palju esineb aukude vaid osalist katmist.

***

 XXIX Rahvusvaheline Festival ORIENT et OCCIDENT Vol. 2

***

Georg Hackenschmidti monumendi projekt on saanud mõned viimased täpsustused

***

Valminud on dokumentaalfilm Georg Hackenschmidtist

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

FA Schola CD "Music from the Time of Marco Polo"

***

FA Schola CD "The Sound of Mediaeval Flute"