Kontsert "Voice Flute. Cantores Vagantes 20"
Neljapäeval, 19. veebruaril 2009 kell 19
Tartu Linnamuuseumis
Kontsert Voice Flute. Cantores Vagantes 20
Inglise muusika 17.–18. sajandist
Reet Sukk – barokkflööt, plokkflöödid
Taavi-Mats Utt – barokkoboe, plokkflööt
Reinut Tepp – klavessiin
Egmont Välja – tšello
Piletid (100.-/75.-) on saadaval Piletilevi mĂĽĂĽgikohtades ĂĽle Eesti, Statoilis, internetis www.piletilevi.ee ja tund enne kontserdi algust kohapeal.
17. – 18. sajand oli aeg, kui muusikat kirjutasid vaid kõrgelt haritud inimesed, haridus aga baseerus retoorikal. Väga sageli olid ka muusika kirjutamisel aluseks retoorika reeglid. Tänapäeva interpreetidele annab 17. – 18. sajandi muusika esitamisel retoorika tundmine võimaluse rääkida heliloojaga sama keelt ehk jõuda oluliselt lähemale helilooja taotlustele. Seekordne kontsert on pĂĽhendatud 17. – 18. sajandi Inglismaa muusikale. Arvestades tõsiasja, et see muusika ei ole suures osas tõenäoliselt Eestis kõlanud ja mõned lood ei ole isegi peale 18. sajandit trĂĽkitud, siis on meie kavaleht varustatud põhjalike kommentaaridega, mis peaksid aitama seda muusikat nautida. Publik ei pea kartma loeng-kontserti, kuid väikese sõnalise osa oleme otsustanud endale lubada.
Alates varajase muusika taassünnist 20. sajandi esimesel poolel on muusikud tundnud suurt huvi barokiajastu pillide vastu. Kui veel 20. sajandi teisel poolel ei olnud haruldased kontserdid 18. sajandi originaalpillidel, siis tänaseks on nende koht põhiliselt muuseumis (eriti puudutab see puhkpille). Põhjuseks peale originaalide vähesuse ja vajaduse neid säilitada on ka koopiate kasutusmugavus. Pillimeistrid olid selleks ajaks õppinud tegema n-ö paremaid pille kui 18. sajandi meistrid, kelle tööd ju õigupoolest kopeeriti. See omakorda on seadnud küsimärgi alla koopia definitsiooni. Kas pill, kus on muudetud materjali, suurust, sõrmestust häälestust jne, on ikka koopia või väliselt vana pilli meenutav kaasaegne instrument? Õnneks on viimasel kümnendil need küsimused kogu maailmas uuesti päevakorda tõusnud. Stuudiole Cantores Vagantes on need teemad erilist huvi pakkunud. Meil on hea meel öelda, et kasutame originaalpillide täpseid koopiaid (puhkpillid ja klavessiin) ja originaali (tšello). Sellest tuleneb ka meie kontserdi madal häälestus a=405, mis sel ajal Inglismaal laialdast kasutamist leidis.
Stuudio Cantores Vagantes töötab alates 1989. aastast. Siia kuuluvad muusikud, kelle sooviks on varajase muusika interpreteerimine originaalpillide koopiatel, respekteerides ajaloolist esituspraktikat. Stuudio liikmeskond ei ole täpselt fikseeritud – seda võib käsitleda professionaalide sõpruskonnana, kus mängijate arv sõltub muusika nõudmistest.
Cantores Vagantes alustab selle kontserdiga oma juubelihooaega. 20 aastat on täis saanud. Selline aeg viitab suuremale pühendumisele. Eestis ei tule ette olulisi varajase muusika festivale ega kontserdipaiku, kus Cantores Vagantes ei oleks üles astunud, lisaks Skandinaavia, Holland, Saksamaa, Läti, Leedu ja Venemaa. Viimases oma abonement Peterburi Filharmoonia väikeses saalis ja iga-aastased kontserdid Peterburi Teatri- ja Muusikamuuseumis. Eesti diplomaatilise korpuse korraldatud kontserdid Kiievis ja Bonnis. Koostöö rahvusvaheliselt tuntud interpreetidega: Jeanette van Wingerden, Fumitaka Saito, Diego Nadra ja paljud teised.