« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Schola Gregoriana Tartuensis FA Taiji Artiklid
Kontserdid 2024
Kontserdid 2023
Kontserdid 2022
Kontserdid 2021
Kontserdid 2020
Kontserdid 2019
Kontserdid 2018
Kontserdid 2017
Kontserdid 2016
Kontserdid 2015
Kontserdid 2014
Kontserdid 2013
Kontserdid 2012
Kontserdid 2011
Kontserdid 2010
Kontserdid 2009
Kontserdid 2008
Kontserdid 2007
Kontserdid 2006
Kontserdid 2005
Kontserdid 2004
Festivitas Artiumi Klassika
Toomkontserdid
Morgensterni Muusikasalong
Ăśldist

Barokk Inglismaast Uuralini

22. aprillil kell 19.00 Tartu Ăślikooli aulas

Tatjana Grindenko (Moskva) – viiul
Barokkorkester OPUS-POST (Moskva)

Piletid (100.-/75.-) saadaval Piletilevi mĂĽĂĽgikohtades ĂĽle Eesti, internetis www.piletilevi.ee ja tund enne kontserdi algust kohapeal.

Ăśks mõtteviis, ĂĽks stiililine tunnetus ĂĽhendas ĂĽhel perioodil Euroopat riigi- ja rahvusepiire ĂĽletades – see oli barokk. Barokiajastu mõtteviis kunstides, arhitektuurist muusikani, lõi Euroopas kujundikeele, mida mõistsid ja pruukisid praktiliselt kõik geograafilisse Euroopasse kuulunud riigid XVII–XVIII sajandil, minetamata sealjuures oma rahvuslikku eripära ja individuaalsust.
Vast kõik meie kultuuripiiris on kuulnud, mis asi on itaalia barokk, saksa barokk, prantsuse barokk, inglise barokk, poola barokk jne. Kuid vähestel on arvatavasti õnnestunud kuulda, mis on vene barokk..

Tanja Grindenko ja orkestri OPUS-POST kontserdil õnnestub kuulajal oma kõrvaga kuulda ja oma hinges kokku sulatada erinevate maade barokkmuusikat, sinnajuurde tõelist, ehedat ja humoorikat vene barokki. See on dialoog barokiajastu erinevate rahvuskultuuride vahel, meie dialoog möödunud aegade iluloojatega, esinejate dialoog kuulajatega – see on trialoog…

Lääne autoritest võib sellel kontserdil esile tuua tuntud meistreid Corellit, Biberit ja Purcelli, vene autorite nimed aga ei ütle vast peale ajaloolaste kellelegi midagi. Seepärast jätame kuulajale avastamisrõõmu ning tunneme siiralt kaasa nendele, kellel ei ole võimalik kohale tulla ja lasta end vahetult kanda aegu ja ruume siduva muusika kirgastesse helisfääridesse.

Tatjana Grindenko on ainulaadne nähtus kaasaegses vene viiuldajate koolkonnas. Talle on antud Vene Rahvakunstniku aunimetus, mis on kõige väljapaistvam tiitel, mida selle maa kunstnikud saada võivad. 2003. aastal sai Tatjana Grindenko Vene Föderatsiooni Preemia väljapaistvate saavutuste eest muusikas.

Grindenko viiulimängija-karjäär algas Ukrainas 8-aastaselt, kui ta esitas solistina koos sümfooniaorkestriga Bachi viiulikontserdi. Ta jätkas õpinguid Peterburis ja Moskva Konservatooriumis ning on võitnud mitmeid rahvusvahelisi konkursse (sh Tšaikovski ja Wienawski konkursid).

Kuigi teda tuntakse tohkem kui romantilise traditsiooni kandjat, oli ta rokkansambli „Boomerang“ liige ja osales aktiivselt avangardsetes aktsioonides ja elektroonilise muusika eksperimentides. Nõukogude Liidus peeti neid tegevusi sel ajal dissidentlikeks ja aastail 1978-1988 keelati Grindenkol anda kontserte ja oma esitusi salvestada.

Vaatamata sellele asutas ta 1982. aastal ĂĽhe esimestest barokkansamblitest NSV Liidus ja Ida-Euroopas, millele sai nimeks „Vanamuusika Akadeemia“. Ansambel viljeles autentset esitusstiili ning kasutas vaid originaalinstrumente ja nende koopiaid. Alates 1989. aastast osales Grindenko „Vanamuusika Akadeemiaga“ regulaarselt rahvusvahelistel vanamuusika festivalidel, kus neid saatis suur edu.

Praegu jätkab Tatjana Grindenko esinemist solistina maailma juhtivate orkestritega. Ta on esinenud koos paljude kuulsate muusikutega, nende hulgas Vladimir Ashkenazy, Gidon Kremer, Aleksei Lubimov, Kurt Masur, Mihhail Rostrapovitš, Gennadi RoĹľdestvenski ja teised. Paljud kuulsad heliloojad, nagu Arvo Pärt, Vladimir Silvestrov, Alfred Schnittke, Vladimir Martõnov jt on pĂĽhendanud Grindenkole teoseid. Erilist huvi pakub Tatjana Grindenko koostöö Gidon Kremeriga. Alfred Schnittke „Concerto Grosso Nr 1“, Arvo Pärdi „Tabula rasa“ ja Luigi Nono viimane heliteos „Hay que caminar sonando“ on pĂĽhendatud Tatjana Grindenkole ja Gidon Kremerile. 1999. aastal asutas Tatjana Grindenko projekti „Uus Sakraalväli“ teostamiseks ansambli OPUS-POST. Projekti aluseks oli helilooja Vladimir Martõnovi arusaam, et lähiajal võime näha heliloojal tugineva muusika peamiste põhimõtete tagasipöördumatut kokkuvarisemist ning praegu on aeg vormida uut muusikamängimise välja.

Ansambel OPUS-POST on moodustatud „Vanamuusika Akadeemia“ põhjal. Selle ansambli uuenduslik lähenemine muusikategemisele on andnud ansamblile „OPUS-POST.“ unikaalse maine vene kaasaegse muusika areenil. Koos juhtivate videokunstnike ja luuletajatega on ansambel „OPUS-POST.“ osalenud multimeedia projektides ja esitab Vladimir Martõnovi, Arvo Pärdi, Philip Glassi, Iannis Xenakise, Giya Kancheli ja teiste heliloojate teoseid.

Tatjana Grindenko on salvestanud nii raadio kui televisiooni jaoks ning on andnud välja CD-sid selliste plaadifilrmade alt nagu näiteks Chandos, Deutsche Grammophon, ECM, Erdenklang Musikverlag & CCn'C RECORDS, Eurodisk, Melodiya, Ondine, RCA, Wergo.

Aastatel 2000-2007 on Tatjana Grindenkol välja tulnud CD-d „Night in Galicia“ (V. Martõnov), „Come in"(V. Martynov), "Litaniae"(V. Martynov), "Temenos", "The Seven Last Words of Our Saviour on the Cross" (J. Haydn); "The Company" (maailma kaasaegne muusika); “Singapore”.

***

Alates 5. veebruarist 2024 on huvilistel võimalik liituda taiji yang stiili treeningutega

***

Georg Hackenschmidti monumendi projekt on saanud mõned viimased täpsustused

***

Valminud on dokumentaalfilm Georg Hackenschmidtist

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

FA Schola CD "Music from the Time of Marco Polo"

***

FA Schola CD "The Sound of Mediaeval Flute"