« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Schola Gregoriana Tartuensis FA Taiji Artiklid
Festival 2023
Festival 2022
Festival 2021
Festival 2020
Festival 2019
Festival 2018
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Tutvustav tekst
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Ăśldist

Tutvustuseks

Rahvusvaheline Tartu vanamuusika festival ORIENT et OCCIDENT on ĂĽks Tartu sĂĽvamuusika tähtsĂĽndmusi, mis on toonud Eestisse oma ala tippe nii Euroopa kui ka Aasia muusikakultuuridest juba ĂĽheksateist aastat. Festival on leidnud maailmas suure tunnustuse oma ĂĽlesehitusega, mis kõrvutab Euroopa ja Aasia muusikakultuure läbi sĂĽgavama analĂĽĂĽsi ja ajalooprisma. Seetõttu ongi viimasel kĂĽmnendil tõstetud esile pigem festivali alapealkirja ORIENT et OCCIDENT.

Aastate jooksul on festival selgelt ületanud pelgalt varajase muusika piirid. Põhjuseid selleks on mitu. Kõigepealt, vaadates Aasia muusikakultuure, kus paljus on tegemist elavate traditsioonidega, on küllaltki keeruline tuua välja ajaloolisi kihistusi, ning rääkida tuleb eelkõige vastavate traditsioonide klassikalisest muusikast, mis selgelt eristub rahvamuusika traditsioonidest. Nii võime rääkida näiteks hiina, india, araabia ja pärsia klassikalisest muusikast. Teiseks on – ja seda eriti Aasia muusikas – väga suur osa improvisatsioonil. Improvisatsioon sünnib aga alati hetkes ning on seega uus. Ning viimaks, mitte ainult aasia muusikud, vaid ka väga paljud euroopa varajasse muusikasse süvenenud interpreedid-heliloojad on saanud inspiratsiooni varasemast helikeelest ja vaimsusest ning kasutanud seda väga õnnestunult oma uusloomingus. On ainult suurim rõõm selliseid pärle ka festivali külalistele vahendada.

Festivali lahutamatuks osaks on läbi aastate olnud festivali klubi, kus on sündinud palju spontaanseid ja vaimustavalt värvikaid koosmusitseerimisi. Nii ongi sündinud idee püüda neid erakordseid muusikaliste kohtumiste hetki ka laiema publikuni tuua. Nii astuvadki ka sel festivalil igaõhtuste kontsertide raames üles mitmed erinevad artistid.

Festivali avakontserdil võib kuulda improvisatsioone Euroopa keskaja muusika teemadel, Skandinaavia kirikumuusikat alates 17. sajandist ning pärsia muusikat Eesti ja Iraani muusikute ĂĽhisansamblilt Chang o Nay.

Erakordse häälega Agnethe Christensen on maailmas tuntud mitte ainult varajase muusika esitajana, vaid on väga nõutud solist nii klassikalise kui ka tänapäeva muusika esitajana. Ta on teinud koostööd selliste heliloojatega nagu Wolfgang Rihm, Luciano Berio ja John Cage; dirigentidega nagu William Christie, Reinhard Goebel; ansamblitega Alba, Sequentia jpt.

Tartu festivali kavas kõlavad koos organist ja klarnetimängija Henry Linder’iga traditsioonilised kirikulaulud Taanist, Rootsis ja Norrast, Bachi ja Buxtehude ning kaasaegse Taani helilooja Leif Kayseri looming, muusika Taani 17. sajandi orelikäsikirjadest. Lisaks saame kuulda improvisatsioone ning Rootsi ja Taani tantsuviise 17.-18. sajandi käsikirjadest.

Mohammad Rasouli on tunnustatud pärsia instrumendi nei mängija. Lisaks pärsia klassikalise muusika mängimisele ja õpetamisele on ta esinenud solistina koos erinevate orkestritega. Käesoleval festivalil esinev Iraani-Eesti ansambel Chang o Nay kannab sĂĽmboolselt pillide nime, mis on pärsia muusikas ja poeesias olnud eriti olulisel kohal. Kuinei on säilitanud oma populaarsuse tänapäevani, siis pärsia traditsiooniline harf chang on aktiivsest kasutusest kadunud. Oma suurusel ja kõlalt väga sobiv gooti harf aitab seda haruldast kooslust taaselustada.

Lilian Langsepp, kes mängib lisaks erinevatele ajaloolistele harfidele ka klavessiini, orelit ja guzhengi, on maailmas enamtuntud gooti harfi mängijana. Tema peenekoelised ja täiesti isikupärases stiilis kujundatud saated ja improvisatsioonid tõusevad esile kui väga õnnestunud kombinatsioon iidsetest meloodiatest ja kaasaegsest kompositsioonist.

Ansambel Kuldsed Keeled (Hiina) koosneb noortest yangqin’i (hiina haamrikestega mängitav simbel) virtuoosidest ning on esinenud paljudel festivalidel ja tähtsamates kontsertsaalides ĂĽle Hiina, Euroopas ja USAs. Ansambli liikmed on paljude konkursside laureaadid. Ansambli juht Shi Yue, kes on ĂĽhtlasi õppejõud kahes juhtivas Hiina muusikakõrgkoolis ning keda tuntakse kui noorema põlvkonna ĂĽht parimat yangqin’i mängijat, on võitnud ĂĽleriigilise yangqini konkursi erakordselt kolmel järjestikusel korral. Ta on saanud kuulsaks kui “yangqin’i printsess?. Ansambli mäng on väga särav ja virtuoosne. Koostöös Eesti Kontserdiga toimuvad ansambli kontserdid lisaks Tartule ka Tallinnas ja Jõhvis.

Festivali lõppkontserdil esitavad Conrad Steinmann ja Poul Høxbro koos eesti muusikutega (Reinut Tepp, Egmont Välja ja Lilian Langsepp) prantsuse virtuoosset barokkmuusikat väga haruldastel pillidel, nagu seda on prantsuse flageolet ja galoubet-et-tambourin. Sellises koosluses kõlab kavas olev programm esmakordselt! Lisaks barokkmuusikale on kontserdi teises pooles võimalik kuulda improvisatsioone vana-kreeka, skandinaavia ja pärsia meloodiatel. Kontserdil on kaastegev Mohammad Rasouli (Iraan).

Conrad Steinmann (Ĺ veits) on legendaarne plokkflöödivirtuoos, Baseli Vanamuusika Akadeemia Schola Cantorum Basiliensis kauaagne professor, helilooja ja ĂĽks juhtivaid spetsialiste antiik-kreeka muusika ja muusikainstrumentide rekonstrueerimisel. Ta on esinenud nii solistina kui ka mitmete tunnustatud ansamblite koosseisus, nagu London Baroque, Ensemble 415, Differentias, Melpomene jpt.

Poul Høxbro (Taani) on ĂĽks tunnustatumaid ĂĽhekäeflöödi-ja-trummi (ka trumm-ja-vile) mängijaid maailmas. Väga palju selle pilli ajaloolisest kasutusest on tänapäeva kuulajateni jõudnud just tänu tema aastatepikkusele uurimistööle ja esinemispraktikale. Selleaastase festivali kavas mängib ta 18.-19. saj. Prantsusmaal levinud sarnast instrumenti galoubet-et-tambourin.

Kauneid festivalielamusi soovides,
Raho Langsepp

 

 
***

Alates 5. veebruarist 2024 on huvilistel võimalik liituda taiji yang stiili treeningutega

***

Georg Hackenschmidti monumendi projekt on saanud mõned viimased täpsustused

***

Valminud on dokumentaalfilm Georg Hackenschmidtist

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

FA Schola CD "Music from the Time of Marco Polo"

***

FA Schola CD "The Sound of Mediaeval Flute"