« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Üldist

 
17.-19. mai 1996

Alates esimesest tĂ”sisema taaselustamise lainest 60ndatel aastatel on vanamuusika leidnud ĂŒha enam poolehoidu. Vaatamata vanamuusika mĂ€ngijate ja kuulajaskonna vĂ€hesusele kogu ĂŒlejaanud muusikamaailmaga vĂ”rreldes, on hakatud seda siiski aina rohkem uurima, mĂ€ngima ning muusikaĂ”petuses kasutama. Kuigi vĂ”ib vĂ€ita, et isegi eelmisel aastal kirjutatud muusika on juba "vana", tĂ€histab vanamuusika mĂ”iste siiski peamiselt barokkajastul ning enne seda kirjutatud muusikat. See on ajajark, mis hĂ”lmab suuremat osa Euroopa muusikapĂ€randist ning millest siiamaani kĂŒllalt vĂ€he teada on olnud.

Elame praegu huvitaval ajal, mis erineb eelnevatest nĂ€iteks kasvĂ”i selle poolest, et vaevalt vĂ”ib leida ajaloost teist perioodi, mil oleks tuntud huvi kĂ”igi teadaolevate ajastute ja kultuuride muusika vastu. Kahtlemata ei saa seesugust huvitatust kĂ€sitleda omaette eesmĂ€rgina, kĂŒll aga kĂ€tkeb see endas vĂ”imalust muusika kaudu paremini, avaramalt mĂ”ista omaenda kultuuri tagapĂ”hja. Praegusel ajal, mil Eestis aktiivselt taastĂ€htsustatakse oma identiteeti hansakultuuri kontekstis, on pĂ”hjust ka Tartus rohkem tĂ€helepanu pöörata selle ajastu muusikale.

Tartu Vanamuusika Festivali eesmĂ€rgiks on ĂŒhelt poolt vastava sisuga traditsiooni valjakujundamine Tartus, teiselt poolt aga omanĂ€olise ja vĂ”imalusterohke festivali lisamine Eesti vanamuusikaellu tervikuna. Oma profiililt vĂ”iks Tartu Vanamuusika Festival kujuneda interdistsiplinaarseks, pakkudes paralleelselt kontsertide, teatrietenduste ning ajaloolise tantsuga ka loenguid vastavate ajastute kultuurist laiemas plaanis. Tegelikult on see tagasipöördumine loomuliku ajaloolise terviklikkuse juurde, kus erinevad elualad olid omavahel lahutamatult seotud ning tĂ€iendasid ĂŒksteist. Kontserdid aitaksid elustada muuseumide ruume ning annaksid vĂ”imaluse tunnetada nende sisu elava ajaloona, mille jĂ€tkajaks me ise praegusel ajal oleme. Nii nagu omal ajal oli Ă”pipoisil ning sellil koht meistri kĂ”rval, on ka Tartu Vanamuusika Festivalil professionaalsete esinejate kĂ”rval oma kindel koht tudengitel ja Ă”pilastel.

Tartu Vanamuusika Festivali keskmes on eelkĂ”ige keskaja ning renessanssmuusika. Huvipakkuvaid teemaarendusi on mitmeid, naiteks Euroopa muusikakultuuri kujunemislugu nende mĂ”jude taustal, mis on olnud olulised nii antiigist kui idamaade kultuurist lĂ€htuvalt. VĂ”imaluste piires oleks edaspidi plaanis pakkuda teoreetiliste loengute kĂ”rvale ka rohkem elavat muusikat nendest kultuuridest. Kahtlemata vĂ”ib iga festival keskenduda ĂŒhele kindlale ajastule vĂ”i teemale.

Niisiis sisalduvad esimese festivali vÀrvikirevuses erinevad teemad, mida jÀrgnevad Tartu Vanamuusika Festivalid vÔiksid puudutada.

Seniks jaab aga soovida kauneid elamusi sellel festivalil.

Raho Langsepp

***

 Georg Hackenschmidti mĂ€lestusmĂ€rk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"