V. Hemapala Perera
V. Hemapala Perera on sĂŒndinud 1942. aastal Badullas Sri Lanka mĂ€gismaal. Pime flöödivirtuoos, kes kaotas oma nĂ€gemise arstide sĂŒĂŒ lĂ€bi viieaastaselt, on kogu oma elu pĂŒhendanud muusikale. Kaksteist aastat Ă”ppis ta J. A. Amaranathi juures. Tema armastatuimaks pilliks on flööt, aga tĂ€iuslikult valdab ta ka viiulit, mandoliini, tablat ja kitarri. Ta on igakuiselt lindistanud PĂ”hja-India klassikalise muusika programme Sri Lanka raadio jaoks juba 1969. aastast alates. Lugematute lindistuste hulgas on ka Sri Lanka rahvamuusikat ja filmimuusikat. V. Hemapala Perera on teinud tihedat koostööd ka Sri Lanka juhtivate orkestritega. India bambusflöödi alal on V. Hemapala Perera vĂ€lja arendanud tĂ€iesti isikupĂ€rase mĂ€ngustiili ning oma erakordse virtuoossusega kuulub ta vaieldamatult maailma tippu, kuigi rahvusvaheliselt tuntakse teda vĂ€he. Reisid on teda viinud Inglismaale, Prantsusmaale ja Indoneesiasse. Olles guruks vĂ€ga paljudele muusikutele, töötab V. Hemapala Perera samal ajal ka kĂŒlalislektorina Kelaniya Ălikoolis Colombos.
Mis on muusika? – minu isiklik arvamus.
Ăldine arusaama jĂ€rgi on muusika tihti eelkĂ”ige meelelahutus, samas kui minu jaoks on see kaugel vĂ€ljaspool neid piire – muusika on kĂ”ikelĂ€biv ja transtsendentne. Siinkohal pean silmas klassikalist ning traditsioonilist muusikat, olgu see siis Ida vĂ”i LÀÀne traditsioonis. Vastasel juhul vĂ”ime leida end tĂŒhjusest…
Iga inimene on oma sĂŒdames ĂŒhel vĂ”i teisel moel omaks vĂ”tnud mĂ”ne religioosse vĂ”i filosoofilise traditsiooni, mis vaatamata selle vormile vĂ”i praktikale, viivad ĂŒhisele vaimse tĂ€iuslikkuse sihile. Nii on ka muusika ĂŒks tee, mis vĂ”ib viia selle sama eesmĂ€rgini vĂ”i olla teeks taevastesse kĂ”rgustesse. Klassikalise muusika tĂ€iuslik teostus vĂ”ib meid lunastada materiaalse maailma piiratusest. Kuidas ma vĂ”rdleks Ida ja LÀÀne klassikalist muusikat? Inimesel on kaks poolust: mĂ”istus ja sĂŒda. Vastavalt idamaisele nĂ€gemusele on hindustani klassikalises muusikas tĂ€htsaimal kohal sĂŒda, mis valgustab mĂ”istust – lÀÀne klassikalises muusikas on see vastupidi. Tegelikult on see nagu ĂŒks mĂ€etipp, millele vĂ”ib lĂ€heneda kahelt eri kĂŒljelt. Ei tahaks jĂ€tta lisamata, et minu kĂ”ige tĂ€iuslikumaks instrumendiks on bambusflööt. Kui enamasti on pill tervik, mille on meister loonud ĂŒksikutest osadest, siis bambusflööt on sellele tĂ€ielik vastand: tulemus pole saavutatud mitte ĂŒksikute osade liitmisel vaid nende Ă€ralĂ”ikamisel looduslikust bambusest – see on miski, mis on peaaegu tĂ€iesti tĂŒhi… Kuid selle pilli tĂ€iuslikkus peitub faktis, et teda vĂ”ib kasutada vĂ”rdvÀÀrselt ĂŒkskĂ”ik millise tĂ€napĂ€evase muusikainstrumendiga. Kuigi see pill on ehituselt vĂ€ga lihtne, on sellel tĂ€iuslikud mĂ€ngutehnilised vĂ”imalused ĂŒkskĂ”ik millise teise pilliga vĂ”rreldes, samas on ta sĂ€ilitanud oma algse kuju. Bambusflööt on kliimaatilistele muutustele vastupidav, teda on kerge kĂ€sitseda ja transportida ning teiste pillidega vĂ”rreldes on ta suhteliselt odav.
Mida on muusika tĂ€hendanud minu jaoks isiklikult? Vastaksin sellele lĂŒhidalt: muusika on minu teine silm!
V. Hemapala Perera